lovetohateme -

Peking dag 2

Vaknade tidigt av Alex väckarklocka. Gjorde oss i ordning och åt frukost på hotellet. Det var gott men mycket att välja på och jag blev väldigt mätt. 
Sedan fick Anna ont i huvudet så hon stanna på hotellet medans jag mamma pappa och Alex tog oss till Himmelska fridens torg och den förbjudna staden. Det tog ett ta att gå men det är ju varmt så det gjorde inte så mycket. 
Vi kom fram och insåg att det var fullt med folk så vi fick köa för att komma till himmelska fridens torg men det var coolt att ha varit där. Det var helt enkelt ett stort tog med 3 stora hus på ändarna. Det ena var ett parllaments hus, det andra låg mau boussins grav (förra diktatorn i Kina) och sen var det då porten till den förbjudna staden. 
Det tog bra med tid att få biljetter och fixa gauid så vi bestämde oss att ha sån man stoppar i öronen och lyssnar istället :) det var bra, men lite svårt att förstå hennes svenska ibland. 
Väl inne så var det stora kinesiska hus och massa marmor trappor över allt. 
Mycket att gå på och se och det var intressanta historier att lyssna på. 
När vi hade sett det mesta tog vi oss tillbaka till hotellet lagom i tid till att restaurangen skulle stänga. Dock var dem snälla och lät oss vara sista beställningarna :) jag åt nuddelsoppa, det var helt okej. 
Nu ligger vi på rummet och bara tar det lungt. Ikväll ska vi äta Peking anka som visst är speciellt i just då Peking :) kan berätta om det senare eller i morgon får se hur sent det blir. 
Ingången till den förbjudna staden (står på himmelska fridens torg) 
Inne i den förbjudna staden! :) 
Tänker bara på 30 seconds to mars när jag gick där :D om ni gillar dem som jag gör så förstår ni vad jag menar :) 



  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback